خودبیمار انگاری؛ یک اختلال روانی

شناسهٔ خبر: 057DCDDC -
متخصص روانشناسی: کسانی که اختلال خودبیمار انگاری دارند (طرح واره آسیب پذیری به ضرر و بیماری) در آن‌ها فعال است که برای درمان آن راهکار‌هایی وجود دارد.

به گزارش زنان بیدار ،  دکتر زهرا فرحزادی افزود: افرادی که طرح واره آسیب پذیری به ضرر و بیماری دارند، اولین حسی که تجربه می‌کنند اضطراب است و این افراد دائماً وضعیت جسمانی خود را بررسی می‌کنند تابه وجود علائم بیماری در بدن خود پی ببرند.
وی ادامه داد: این افراد گوش به زنگ هر علامتی هستند که نشان از وجود یک بیماری در بدنشان داشته باشد و در عین حال از اینکه بیمار شوند به شدت می‌ترسند.


این روانشناس گفت: بسیاری از افرادی که حمله وحشت زدگی را تجربه می‌کنند این طرحواره را دارند و ممکن است برای پیشگیری از این حملات اصلاً دست به فعالیت‌هایی که منجر به حمله می‌شود، نزنند و اغلب افرادی که این طرحواره را دارند دائم نگران ورشکستگی مالی هستند.
وی یکی دیگر از علائم طرحواره آسیب پذیری به ضرر و بیماری را ترس از تفریح سفر سرگرمی و مسافرت دانست و افزود: این ترس به این دلیل است که موقعیت‌های پیش بینی نشده ممکن است خطر آفرین باشد و به نوعی برآورد کردن خطر بیش از مقدار واقعی به آن‌ها حس اطمینان می‌دهد.


این متخصص روانشناسی گفت: هدف از درمان این طرحواره این است که این افراد احتمال وقوع حوادث را کمتر برآورد کنند.
دکتر فرحزادی افزود: برای درمان این طرح واره باید بررسی کنید که چه مسائلی در کودکی شما باعث شکل‌گیری این طرح واره در شما شده است. آیا والدین تان به این طرح واره مبتلا بودند و شما از آن‌ها الگوبرداری کردید؟ والدین تان به شکل افراطی از شما مراقبت می‌کردند؟ والدین تان شما را به حال خودتان رها کرده بودند و مورد غفلت قرار گرفتید؟ در کودکی سخت بیمار شده اید یا حادثه تلخی را تجربه کردید یا یکی از والدین تان را در حادثه‌ای ناگهانی از دست دادید؟

 
وی گفت: باید احتمال واقعی وقوع حوادث ترس برانگیز را بررسی کنید و در این احتمال اغراق نکنید از ترس‌ها و نگرانی‌های تان فهرستی تهیه کنید و این فهرست را به ترتیب از کمترین احساس خطر به بیشترین مرتب کنید و ترس‌های تان را در ذهنتان تصور کنید و خودتان را در حال مقابله با این ترس‌ها مجسم کنید به مرور این تصاویر را وارد زندگی واقعی تان کنید و به صورت واقعی با ترس‌های تان مقابله کنید و از نزدیکان تان بخواهید برای مقابله با این ترس‌ها و موقعیت‌ها به شما کمک کنند.

 
این روانشناس گفت: با کودک درون تان (که آسیب دیده است) صحبت کنید و برای او والدی خوب باشید؛ وقتی احساس می‌کنید بیمار هستید چندین بار چک نکنید؛ به خودتان برای پشت سر گذاشتن هر کدام از ترس‌های تان پاداش دهید؛ طرحواره درمانی و معنویت درمانی و یوگا و مدیتیشن می‌توانند برای درمان این طرحواره کمک کننده باشند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 2 =